حتی اگر سوراخ کردن گوش نوزاد در عرض چند ثانیه هم انجام شود، کمی درد دارد و همین درد اندک باعث هراس کودک می‌شود و ممکن است او را به گریه بیندازد.

سوراخ کردن گوش

به گزارش همشهری‌آنلاین، بیشتر والدین وقتی دختردار می‌شوند، دوست دارند کودک‌شان را با زیورآلاتی مثل گوشواره و دستبند و ... ببینند و از دیدنش لذت ببرند. خیلی از والدین در همان هفته‌های اول پس از تولد برای سوراخ کردن گوش‌های نوزاد اقدام می‌کنند تا هرچه زودتر در گوش هایش گوشواره بیندازند.

اما سوراخ کردن گوش‌های کودک آدابی دارد و نیازمند مرقبت‌هایی است که حتما باید توجه و رعایت کنید. وگرنه ممکن است کودک‌تان درد زیادی بکشد، اذیت شود و حتی گوش‌هایش دچار عفونت شوند.

برای این کار اصلا عجله نکنید

قبل از هر کاری باید بدانید که عجله‌ای در سوراخ کردن گوش‌های کودک‌تان نیست و در هر سنی می‌توانید برای این کار اقدام کنید. بعضی از والدین اصرار دارند گوش دخترشان را تا نوزاد است، سوراخ کنند. چون اگر بزرگ‌تر شد، این کار سخت‌تر و دردناک‌تر می‌شود و حتی ممکن است ترس کودک در سنین بالاتر باعث شود که سخت‌تر زیر بار سوراخ کردن گوش‌هایش برود.

با این حال عجله نکنید. چراکه راه‌های زیادی برای سوراخ کردن بدون درد گوش کودک وجود دارد که او اصلا متوجه سوراخ شدن گوش‌هایش نمی‌شود. اتفاقا در سن خیلی کم - مثلا زیر یک سالگی - کودک اضطراب بالایی دارد و ممکن است نه به خاطر درد سوراخ شدن گوش‌هایش، بلکه به دلیل ترس و هراس فضا و دیدن شخصی که می‌خواهد گوشش را سوراخ کند، گریه را سر دهد و ساختمان را روی سرش بگذارد. سوراخ کردن گوش کودک در سنین بالاتر این حسن را دارد که او می‌تواند مسئولیت مراقبت از گوش‌هایش را بر عهده بگیرد و در این کار به شما کمک کند.

نکته خیلی مهم‌تر که باید بدانید این است که شاید وقتی کودک‌تان بزرگ شد، دلش نخواهد گوش‌هایش سوراخ باشند. اگر این نکته برایتان اهمیت دارد و کودک‌تان برایتان قابل احترام است، می‌توانید تا زمان بزرگ شدن او - مثلا ۶ سالگی - صبر کنید و بعد از نظرخواهی از خودش برای سوراخ کردن گوش‌هایش اقدام کنید. احترام به حریم کودکان از هر چیزی مهم‌تر است.

بیشتر بخوانید؛

مراقبت‌های قبل و بعد از سوراخ کردن گوش

این موضوع را بدانید که هر زمان و در هر سنی که گوش کودک را سوراخ کنید، احتمال عفونت سوراخ‌های گوش‌ها وجود دارد و لازم است مراقبت‌های لازم صورت بگیرد. اما اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید گوش نوزاد یا کودک‌تان را سوراخ کنید، رعایت مجموعه‌ای از نکات برای سلامت کودک الزامی است. در این گزارش می‌خواهیم درباره این نکات و توصیه‌ها صحبت کنیم.

* سوراخ کردن گوش‌های کودک‌تان را به هر کسی نسپرید. بعضی‌ها برای سوراخ کردن گوش کودک‌شان حتی به آرایشگاه‌های محل مراجعه می‌کنند. سوراخ‌ کردن گوش نوزادان و کودکان باید توسط یک فرد حرفه‌ای در یک محیط تمیز و با ابزارهای بهداشتی انجام شود. اگر تجهیزات سوراخ کردن استریل نباشد یا گوشواره کثیف باشد، ممکن است گوش نوزاد دچار عفونت شود.

* بیشتر مراکز بهداشتی، اکثر مطب‌ها، متخصصان اطفال و متخصصان پوست، دستگاه سوراخ کردن گوش را دارند، دستگاه را استریل می‌کنند و نحوه مراقبت از گوش‌ها بعد از سوراخ شدن را هم به شما آموزش می‌دهند. اگر هم پزشک توضیحی در این باره نداد، خودتان حتماً درباره مراقبت‌های بعد از سوراخ ‌کردن گوش از او سؤال کنید و همه نکات را هم دقیق رعایت کنید.

* حتی اگر سوراخ کردن گوش نوزاد در عرض چند ثانیه انجام شود، یا حتی اگر قبلش بی‌حسی موضعی استفاده شود، این کار کمی درد دارد و همین باعث هراس کودک به خصوص کودکان زیر یک سال می‌شود و او را به گریه می‌اندازد. اگر می‌خواهید نوزادتان دردی نکشد، از پزشک بخواهید که از بی‌حسی موضعی استفاده کند. بی‌حسی باید بیشتر از نیم ساعت روی گوش‌های کودک بماند تا او درد کمتری حس کند. پزشکان معمولا از بی‌حسی لیدوکائین استفاده می‌کنند و بعد از سوراخ کردن گوش هم از شما می‌خواهند که روی محل، یخ بمالید تا درد کمتر شود.

* سوراخ کردن گوش به احتمال زیاد باعث ناراحتی و درد در کودک شما می‌شود. برای کمتر شدن درد بعد از سوراخ کردن گوش توصیه این است که با تجویز پزشک از مسکن‌های مخصوص خردسالان مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.

* جنس گوشواره تأثیر زیادی در بهبود به موقع زخم گوش دارد. توصیه می‌شود برای سوراخ‌ کردن گوش نوزادان و کودکان از گوشواره‌ طلا یا جنس استیل جراحی استفاده شود. گوشواره‌های ساخته‌شده از دیگر مواد می‌توانند در کودک واکنش آلرژیک ایجاد کنند. درضمن گوشواره‌هایی که برای کودک انتخاب می‌کنید، نباید محکم بسته شوند. گوشواره‌های سفت و محکم به سوراخ گوش فشار می‌آورند و زمان بهبود را کُند می‌کنند.

برای سوراخ کردن گوش نوزادان این نکات را بدانید

* تا زمانی که پزشک اجازه نداد، گوش نوزاد نباید با آب تماس پیدا کند. معمولا توصیه می‌شود تا ۲ روز نوزاد به حمام برده نشود و آب به گوش‌های او نخورد.

* هر چند روز یک بار، گوشواره را کمی در گوش کودک یا نوزاد تکان دهید تا مطمئن شوید سوراخ گوش بسته نشده است. مراقب باشید اجسام و اشیا مثل شانه، بورس، لباس‌هایی که تنش می‌کنید یا از تنش بیرون می‌آورید و ... با گوش‌های کودک برخورد نکنند. همچنین مراقب باشید که ضربه‌ای به گوش کودک وارد نشود. چون هم درد او را بیشتر می‌کند و هم ممکن است گوشش متورم شود. درضمن همیشه قبل از لمس کردن سوراخ گوش نوزاد، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

* حواس‌تان باشد که کودک شما دائماً گوش‌های خود را لمس خواهد کرد و محل سوراخ‌شده به راحتی می‌تواند عفونت کند یا اصطلاحا چرکی شود. بنابراین چند بار در روز و طبق توصیه‌ پزشک، میخ گوشواره‌ها و اطراف گوش را با پنبه آغشته به الکل یا دستمال‌های ضدعفونی تمیز کنید.

* بعد از سوراخ‌ کردن گوش‌های کودک، تا ۶ هفته به‌ هیچ‌ عنوان گوشواره را از گوش‌هایش خارج نکنید. در صورت نیاز گوشواره را دربیاورید، با پنبه آغشته به الکل یا دستمال ضدعفونی تمیز کنید و دوباره ببندید. بعد از هر بار حمام کردن نوزاد یا کودک، اطراف هر سوراخ را ‌آرام خشک کنید تا رطوبتی باقی نماند.

* ممکن است پزشک توصیه کند که برای پیشگیری از عفونت گوش سوراخ‌شده، هر روز از یک پماد استفاده کنید. البته اکثر مراکز بهداشتی برای مراقبت بعد از سوراخ کردن گوش نوزاد و پیشگیری از هرگونه عفونت به والدین توصیه می‌کنند که روزانه از یک پماد یا کرم آنتی‌بیوتیک برای گوش نوزاد یا کود ک استفاده کنند. تهیه این پماد نیاز به نسخه پزشک ندارد.

* اگر احتمالا کودک شما تب کرد یا ناحیه سوراخ گوش خیلی قرمز و متورم شد، حتما با پزشک یا درمانگاه تماس بگیرید و مشورت بخواهید.

کد خبر 875523
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha